by

Jooga-asentoja aloittelijoille

Jos olet uusi joogan harrastaja, on olemassa tiettyjä jooga-asentoja, joita sinun on tunnettava ja osattava ennen kuin voit tuntea olevasi täysin elementissäsi joogatunneilla ja harjoitellessasi muiden liikkeiden tekemistä kotonasi. Erilaisia joogaliikkeitä on todella paljon, joten ei ole kaikista helpoin tehtävä määritellä, mitkä niistä ovat juuri tällaisia kaikista hyödyllisimpiä ja useimmin tarvittavia liikkeitä, mutta olen kuitenkin määrittänyt nyt muutaman tutuimman ja parhaan liikkeen, jotka auttavat sinua huomattavasti silloin, kun yrität oppia niitä kaikkia muita jäljelle jäävää yli 300 erilaista joogaliikettä, jotka usein pohjautuvat erityisesti juuri näihin nyt esittelemiini asentoihin. Nämä jooga-asennot myös muodostavat hyvän aloittelijatason treenin, joten voit tehdä näitä liikkeitä varsinkin silloin, kun olet juuri aloittamassa joogaajan uraasi ja haluat helpon ja yksinkertaisen treenin, jota voit tehdä missä tahansa ja milloin tahansa.

Vuori-asana

Vuori- eli tadasana on perusta, jolta kaikki seisoma-asennossa tapahtuvat joogaliikkeet lähtevät. Se on siis todella hyödyllinen ja aivan varmasti tarpeellinen asento, jota tarvitset varmasti aloitit sitten minkälaista joogalajia tahansa, ja tavoittelit harrastuksesi kautta sitten mitä ikinä haluatkaan. Asennon tarkoituksena on tuntea maa jalkojesi alla ja taivas yläpuolellasi. Liike voi helposti tuntua pelkästään siltä, että yksinkertaisesti seisot suorassa jalat lattiassa, mutta todellisuudessa siihen kuitenkin sisältyy paljon enemmän kuin tämä, ja se todella avaa ovet monille muille joogassa tarvittaville asennoille eli asanoille.

Vuori-asanan ottaminen tapahtuu siten, että seisot jalat suorassa. Sen jälkeen sinun on painettava alas maata pitkin kaikki kymmenen varvastasi ja levitettävä niitä auki. Pohjelihaksiasi käyttämällä sinun on nostettava kantapäitäsi ja nostettava voima yläreisillesi. Myös ylävartalon on pysyttävä hyvin kasassa, joten on tärkeää, että seisot suorassa ja hyvässä ryhdissä ja kannattelet painoasi ylävartalosi lihaksistolla. Sen jälkeen sinun on avattava rintasi siten, että pidät kämmenesi reisien sivulla siten, että niiden sisäpuolet osoittavat reisiäsi ja ovat täysin niissä kiinni. Tällä tavoin pääset asentoon, joka on yksi olennaisimmista asennoista osasta missä tahansa joogalajissa, ja muodostaa pohjan monille haastavammille asennoille, joita tarvitset myöhemmin.

Alaspäin katsova koira

Myös alaspäin katsova koira on yksi yleisimmistä ja tärkeimmistä jooga-asennoista, joka tulee vastaan lähes jokaisella joogatunnilla. Sen etu on erityisesti siinä, että se venyttää yhdellä liikkeellä koko kehoa ja on siksi erityisen hyödyllinen ja tehokas jooga-asento.

Alaspäin katsova koira –asento otetaan siten, että käydään maahan sekä jalkojen ja käsien päälle siten, että ranteet tulevat olkapäiden ja polvet lantion tasolle, jonka jälkeen lantiota nostetaan lattiasta samalla kun kantapäitä viedään alaspäin. Polvia voi pitää hieman taivutettuina siinä tapauksessa, että kantapäiden lihakset ovat tiukkoina, mutta muussa tapauksessa yritä pitää jalkojasi suorina samalla kun vedät lantiotasi taaksepäin.

Lankutus

Lankutus on myös todella tehokas ja fyysiselle kunnolle loistava asento, joka kehittää lihaksistoa erityisesti käsivarsissa ja ylävartalossa. Lankuttamalla opit pitämään yllä tasapainoa silloin kun käytät koko kehoasi tukemaan painoasi. Tämä liike auttaa myös hengittämään oikein sillä tavoin, että oikealla hengitystekniikalla autat ylläpitämään tasapainoasi ja pysymään tässä todella haastavassa mutta hyödyllisessä asennossa.

Liike tehdään siten, että noustaan käsien ja jalkojen päälle siten, että ainoastaan varpaat pysyvät lattiassa, kun kantapäät nousevat ilmaan. Käsillä pidät ylävartalosi painoa ylhäällä siten, että molemmat kämmenesi ovat kokonaan kiinni lattiassa. On tärkeää myös muistaa jännittää vatsalihaksia ja ylävartalon lihaksia, jotta pysyt koko vartalollasi tämän asennon vaatimassa yläaasennossa, etkä romahda alaspäin.